Goedemorgen Tjarda!
Toen dit interview gepland werd vertelde jij over je verhuisplannen. Ben je inmiddels helemaal gesetteld in je nieuwe stulp?
Ja, Jort -mijn vriend- en ik hebben samen een twee-onder-één-kap woning gekocht in Heerenveen. Het huis verkeerde al in nette staat maar we hebben er alsnog veel aan gedaan: een mooie gietvloer met vloerverwarming erin, een nieuwe badkamer etc.
Klinkt goed! Hebben jullie ook kinderen?
Jort heeft geen kinderen. Ik heb twee dochters: Amber van zeventien en Jasmijn van twaalf. Toevallig kennen Jort en ik elkaar wel al bijna vijfentwintig jaar. Hij was mijn tennisleraar destijds. In die periode vonden we elkaar al leuk (dat weet je en voel je op dat moment), maar toen hebben wij er verder niets mee gedaan. Na mijn scheiding in 2016 was ik weer vrijgezel en kwam Jort opnieuw op mijn pad. Dat had zo moeten zijn……. Hij is namelijk de liefde van mijn leven.

Zo zie je maar weer: dingen gebeuren zoals ze horen te gebeuren. Had jij op de leeftijd van jouw dochter Jasmijn al specifieke toekomstdromen?
Ik wilde trouwen en moeder worden. De meeste vrouwen dromen denk ik op die leeftijd over een mooie witte jurk. Ik ben op dat gebied dus wel echt een ‘meisje meisje’.
Na de mavo wilde ik naar de Cibap, de creatieve vakschool in Zwolle. Ik wilde etaleuse worden. Daar werd ik helaas niet aangenomen, mijn tekeningen vielen namelijk niet in de smaak. Ik ben MBO Detailhandel in Heerenveen gaan doen en volgde de opleiding mode/kleding. Daar heb ik een middenstandsdiploma voor gehaald, wat betekent dat ik een eigen winkel zou kunnen beginnen.
En! Heb je dat ook gedaan?
Haha, nee. Ik had destijds wel een ondernemingsplan geschreven voor ‘Secret Shoes’. Op papier kon ik daarmee dikke omzet draaien, dat zagen de mensen op school ook. Ze zeiden: “Dit moet je doen, het is big business!” Ik heb ervoor gekozen om dat plan niet tot uitvoering te brengen. Ik wilde lekker stappen!
Bovendien trouwde ik dus al op jonge leeftijd en kreeg ik ook al gauw mijn eerste dochter. Ik was best jong. Achteraf gezien had ik nog wel een HBO opleiding willen doen voordat ik moeder werd. Maargoed, zo gaat dat! Het werd al gauw huisje-boompje-beestje.
Ben je naast het moederschap wel blijven werken? Ja, ik heb wel baantjes gehad naast mijn moederschap. Parttime heb ik gewerkt bij Rinsma Mode en al gauw kreeg ik een baan bij een groothandel in Specerijen in Steenwijk waar ik de administratie heb gedaan. Anders werd mijn wereld als moeder toch ook wel erg klein.
Dat klinkt goed!
Ja, het was erg leuk! Ik voelde me weer Tjarda in plaats van alleen maar Mem (moeder).
Na deze jobs ben ik gaan solliciteren en werd ik aangenomen bij DMT in Joure (Dirkse Milieutechnologie). Dat bedrijf is actief in de biogasopwaardering systemen. We hadden meteen een goede klik met elkaar! Mijn naaste collega deed de personeelszaken, HR, de uren- en de salarisadministratie. Ik startte eerst met administratief werk en mocht telkens meer taken op me nemen. Ik volgde bij dit bedrijf intern een opleiding tot salarisadministrateur. Ik heb er veel geleerd!
Hoe lang duurde jouw omscholing?
Tweeëneenhalf jaar heb ik over de opleiding gedaan. Om de vier jaar is er bijscholing. De regelgeving is natuurlijk veranderlijk, vandaar.
Administratief werk is nogal wat anders dan detailhandel. Even een kip-ei vraagstuk: ben je in deze richting gaan zoeken omdat het je altijd al leuk leek of begon je het leuk te vinden zodra je aan de slag ging?
Ik was altijd al goed in wiskunde. Het was mijn beste vak. En de cijfers? Die hebben me altijd gelokt. De administratie thuis heb ik ook altijd op me genomen. Als het om me heen niet netjes en op orde is, dan heb ik mijn hoofd ook niet op orde. Ik heb het graag allemaal op een rijtje en houd van rust, regelmaat en ritme.
Een passie die op latere leeftijd ontvlamde dus, leuk!
Hoe ben je terechtgekomen bij Van der Werff Logistics?
Ik heb in totaal zeven jaar bij DMT gewerkt en toen kwam de vacature bij Van der Werff op mijn pad. Tijdens het gesprek voelde ik meteen een klik.
Deze baan bij Van der Werff kwam vrij omdat het bedrijf aan het groeien was. Bert (een van onze twee controllers) deed de salarisadministratie er tot mijn komst altijd bij. Dat was veel werk, het kon niet langer zo. Ze wilden er iemand bij hebben voor de uren-en salarisadministratie. Iemand die tevens de vertaalslag kon maken richting de chauffeurs. Een loonstrookje kan namelijk best wel ingewikkeld zijn.
Dat klinkt logisch! Waarom koos je voor een job in de logistiek?
De logistiek is echt heel dynamisch. Ik vind het heel leuk. Het werk wat ik hiervoor deed was heel technisch, deze branche past beter bij me! Ik ben ook de dochter van een chauffeur. Mijn heit (vader) heeft altijd als vrachtwagenchauffeur gewerkt en vertelde thuis allerlei verhalen over zijn werk. In deze tak gebeurt elke dag iets anders. Het soort werk is voor mij in principe hetzelfde, maar de gegevens zijn geen dag gelijk.
Is de klik die jij voelde tijdens je sollicitatiegesprek er gebleven?
Jazeker, we vormen bij Van der Werff echt een hecht team. We hebben altijd interesse in elkaar. Dat was gelijk vanaf het begin al zo en is nog steeds zo. Bovendien heeft het bedrijf alles perfect voor elkaar voor haar medewerkers.
Goed om dat te horen! Heb je eigenlijk zelf wel eens plaatsgenomen achter het stuur?
Niet achter het stuur maar ik heb veel naast mijn vader gezeten. Ik ging vroeger vaak mee, dat was machtig mooi! Mijn Heit had een MAN truck, daar was hij zó trots op. Hij is nu met pensioen en werkt als vrijwilliger bij Wierda Bedrijfswagens. Voor dat bedrijf haalt hij nieuwe vrachtwagens op, daar geniet hij van! Ik heb zelf het gevoel dat ik goed in een vrachtwagen zou kunnen rijden. Ik denk dat ik in mijn vorige leven een man ben geweest.
Grappig. Op een of andere manier zit de passie voor transport vaak in de genen. Je vertelde zojuist al dat je de uren- en salarisadministratie doet en dat je vragen vanuit het personeel beantwoordt. Kun je daar wat meer over vertellen?
Ik doe eigenlijk van alles! Ik doe de crediteurenadministratie, dus het inboeken van facturen, de salarisadministratie, verwerk de uren en beantwoord vragen vanuit het personeel.
De administrateurs die vanuit het kantoor naast mij werken geven alle informatie met betrekking tot de ritten vrij. Zij controleren alle ritten en de uren. Die gegevens komen uiteindelijk bij mij terecht. We hebben zowel chauffeurs die met een boordcomputer rijden als chauffeurs die urenbriefjes inleveren. De boordcomputer berekent de CAO vergoedingen al over de uren heen, dat is ideaal. De urenbriefjes worden handmatig verwerkt, dat is ook één van mijn taken.
Sinds januari 2020 doe ik de schadeafdeling erbij. Eerlijk is eerlijk: zo alles tezamen wordt het werk op dit moment wat teveel voor mij alleen. Ons wagenpark groeit en we krijgen meer mensen in dienst, dus op alle gebieden blijft mijn werk toenemen. Op het moment onderzoeken we hoe we onze afdeling -met het oog op de groei- het beste kunnen indelen.
Crediteurenadministratie, dat klinkt als het werk van een accountant. Heb je daar ook voor gestudeerd?
Klopt, ik heb deze werkzaamheden in de praktijk geleerd. Ik heb er geen studie voor gevolgd. Ik werk op dat gebied ondersteunend, ik ben zeker geen controller! Dat zijn Bert en Willem!
Duidelijk. Wat is het leukste aspect van jouw werk?
Het beantwoorden van vragen vanuit het personeel vind ik het leukst! Ik krijg vaak terug dat de chauffeurs het contact met mij als prettig ervaren. Ik ben erg rustig, ik leg de zaken rustig uit. En of dat nou één, twee of drie keer moet gebeuren, dat maakt mij niet uit.
Wat vind je minder leuk om te doen?
Ik vind eigenlijk alles wel leuk om te doen. Als ik moet kiezen, kies ik de inkoopfacturen. Die veranderen namelijk niet, wat zorgt voor repeterend werk. Het gaat hier bijvoorbeeld om de werkplaatsfacturen, schoonmaak- en kantinekosten.
Het repeterende werk wordt vaak als minder leuk ervaren. Hoe omschrijf jij jezelf? Wie is Tjarda op het werk en wie ben je thuis?
Ik ben van de details. Ik houd van cijfertjes en ik houd ervan om met mensen aan het werk te zijn. Ik houd ook van orde: Ik wil alles netjes aanpakken en afhandelen. Thuis ben ik net zo, daar ben ik ook geordend en sociaal. Iedereen kan bij mij terecht, het is nooit te gek. Je kan bij mij ver gaan. Maar zodra je wel over mijn grenzen gaat is het ook echt klaar.
In het begin van dit gesprek had jij het over een bijscholing die je iedere vier jaar volgt. Zijn er onlangs nog interessante ontwikkelingen geweest op salarisgebied?
We hebben nét een CAO verhoging gehad in de transportbranche, namelijk: 3.5% per 1 juli 2021. Per 1 januari 2022 komt er nog eens 3.25% overheen.
Kijk, dat zijn mooie ontwikkelingen!
Je werkt in een omgeving waar overheersend mannen werkzaam zijn, hoe sta jij je mannetje?
Ik weet wel dat ik mijn mannetje sta, maar hoe? Dat kan ik niet zo goed uitleggen. Ik ben gewoon mezelf, ik blijf rustig en kan heel goed luisteren. Mensen zijn altijd welkom bij mij. Ik merk dat de chauffeurs een luisterend oor onwijs kunnen waarderen, zeker nu het bedrijf telkens groter wordt.
Over groeien gesproken: Voor hoeveel personen deed jij de salarisadministratie toen je er net was en voor hoeveel mensen doe je het nu?
Op 1 April 2019 was ik verantwoordelijk voor de salarisadministratie van tien medewerkers in Elshout en honderdtweeënzestig in Heerenveen. Nu doe ik het voor vierentwintig medewerkers in Elshout en honderdachtentachtig in Heerenveen. Een groei van veertig medewerkers dus in de loonadministratie. Het gaat hier om de vaste mensen met een contract bij Van der Werff. Van uitzendkrachten doe ik de urenregistratie ook. En we hebben ook charters die voor ons rijden. Dus al met al bijna driehonderd medewerkers (uitzend, charters en loondienst).
Je vertelde eerder dat je genoeg om handen hebt. Zijn er -ondanks de drukte- nog gebieden waarin jij jezelf wilt ontwikkelen?
Op dit moment heb ik niet de behoefte om mijzelf nog verder te ontwikkelen in een andere tak of functie. Ik ambieer mijn huidige werkzaamheden en zit helemaal op mijn plek bij Van der Werff!
Wat doe jij om te ontspannen na al jouw belevenissen op je werk?
Mijn nieuwe sport is padel tennis, dat is erg leuk! Het is een sport die vanuit Spanje komt, een combinatie van tennis en squash. Je speelt het op een baan van twintig bij tien meter en bent omringt door glazen wanden. Je speelt altijd dubbel en ik speel dus ook vaak samen met Jort. Hij heeft kort geleden zijn licentie behaald en geeft nu ook padel tennis training. Doordeweeks train ik en weekends speel ik met vrienden. Ik haal er veel energie en ontspanning uit!
Vorig jaar hebben Jort en ik een Kruiser gekocht, ons eigen huisje op het water met vier bedden erin. In de zomer geniet ik ervan om met de boot op pad te gaan, dan kom ik helemaal tot rust. De sup gaat dan ook mee, dat vind ik leuk om te doen!
Kijk, we hebben hier te maken met een ambitieuze en sportieve vrouw. Bedankt voor jouw boeiende verhalen Tjarda!