Joop Spykstra » Van der Werff Logistics

Vacatures filteren

  • Regio's

  • Vakgebied

  • Dienstverband

Stel vacature alert in Stel vacature alert in

Joop Spykstra

Joop Spykstra

GROU | Joop Spykstra (63) had een missie: beroepsmilitair worden. Op zijn zeventiende heeft hij drie maanden aan deze missie gewerkt. Het viel tegen, ‘hier had hij geen goed gevoel bij’. Het jaar erop ging hij aan de slag als heftruckchauffeur. In diezelfde periode besloot Joop dat hij vrachtwagenchauffeur wilde worden. Op zijn achttiende behaalde hij zijn groot rijbewijs, stuitte vervolgens op een kleine advertentie in de krant en maakte kort daarna kennis met Theo van der Werff (de opa van de huidige Theo) en Jouke. Joop werd aangenomen en ging aan de slag. Zijn eerste wagen was de nr. 4. Dat kun je je inmiddels niet meer voorstellen, een wagen toegewezen krijgen met zo’n laag getal erop! Intussen werkte de chauffeur als diskjockey bij discotheek Quatrebras in Noardburgum. Van vrijdag t/m zondag draaide hij tot diep in de nacht plaatjes en van maandag t/m vrijdag was hij onderweg met de truck. De combinatie bleek erg pittig. Na een jaar moest er een keuze gemaakt worden. Als DJ werd hij beter betaald en ontving hij natuurlijk veel aandacht van de vrouwen. Rond zijn tweeëntwintigste verliet Joop Van der Werff en stortte hij zich vol op de discotheek. Na drie jaar werd hij er bedrijfsleider. Tot ‘95 werkte Joop bij Quatrebras.

Joop Spykstra
Werken bij Van der Werff voelt voor mij als thuiskomen. Ik heb er vroeger met veel plezier gewerkt en draag het bedrijf een warm hart toe. Ik ben een echte Van der Werff-man!

Toen hij op zijn vijfendertigste stopte met werken in de horeca kreeg Joop een relatie in Grou. Op zijn veertigste werd hij vader van een dochter (inmiddels 22) en een zoon (inmiddels 21). Joop werkte inmiddels bij Touringcarbedrijf Sypersma in Sneek, onderdeel Van Dalstra reizen in Surhuisterveen. Daar werd hij opgemerkt door Arriva en gevraagd om bij hen aan de slag te gaan als planner. Zodoende ging hij in ‘99 aan het werk bij Arriva. Eerst als planner daarna als operationeel manager. Nu, zo’n tweeëntwintig jaar later, staat Joop nog altijd op de loonlijst van Arriva. Toen Corona insloeg was er echter minder te doen binnen het busbedrijf zelf. Zodra er aan Joop werd gevraagd of hij ook interesse had in een andere positie binnen het bedrijf stelde Joop de wedervraag of dit per se binnen het eigen bedrijf moest zijn. Dit was niet het geval. Via een oude bekende (Jouke van der Werff) wist Joop dat de drukte binnen het logistieke bedrijf opliep. Hij ging op gesprek en werkt inmiddels, gedetacheerd vanuit Arriva, als chauffeurscoach bij Van der Werff Logistics.

Thuiskomen bij Van der Werff

„Werken bij Van der Werff voelt voor mij als thuiskomen. Ik heb er vroeger met veel plezier gewerkt en draag het bedrijf een warm hart toe. Ik ben een echte Van der Werff-man. De mentaliteit van het bedrijf sluit naadloos aan op mijn persoonlijkheid: Wy doche it gewoan (Wij doen het gewoon). Ofwel: we pakken alles aan en zeggen nooit nee. En hetgeen wat we doen, doen we goed.”

Luiden Joop zijn woorden. Ondanks dat het als thuiskomen voelt zijn de omstandigheden nu heel anders. Zo opereert Joop vanuit Elshout i.p.v. Heerenveen en werkt hij als chauffeurscoach i.p.v. als vrachtwagenchauffeur. Als coach richt Joop zich onder andere op het begeleiden van vrachtwagenchauffeurs om samen de rijkunsten te verbeteren. Wanneer Joop samen met een chauffeur op pad gaat heeft hij één doel: de chauffeur in kwestie dusdanig motiveren dat hij/zij (weer) plezier beleeft aan het werk! Naast rijvaardigheid zijn er ook andere zaken van belang, zoals: materiaalkennis, kennis m.b.t. laden en lossen en werken met de meeneemheftruck. Al deze zaken kun je leren van Joop, hij werkte immers vroeger zelf als chauffeur. Als je trouwens aan hem vraagt wat de grootste verschillen tussen vroeger en nu zijn, hoeft hij niet lang na te denken: ongetwijfeld de luxe!

Dat Joop de perfecte kandidaat bleek om te coachen is inmiddels wel duidelijk. Hij vindt het prachtig om het beste in mensen naar boven te halen. „Ik zie het als mijn werk om de mensen te motiveren en om aan een goede sfeer te werken, want juist die sfeer is heel belangrijk! Bovendien ben ik er puur om te helpen. Ik zie mezelf graag als de man die je kan en blijft helpen om beter te worden in je werk.”

De skills die Joop in zijn vorige functie bij Arriva opdeed, zet hij vandaag de dag met plezier in bij Van der Werff. Ook bij het busbedrijf introduceerde en coachte Joop al chauffeurs. In verhouding met zijn vorige baan heeft hij bij Van der Werff een makkie: „Hier ga ik een hele dag met een chauffeur mee en in een dag kun je samen ontzettend veel bereiken!”

Duurzaam op pad met Joop

Joop is onder andere aangenomen als reactie op de immense groei in het Zuiden. Als gevolg van die groei zijn er veel nieuwe chauffeurs aangenomen bij Van der Werff. Zij hebben tot dusver weinig coaching (specifiek gericht op veel voorkomende Van der Werff werkzaamheden) ontvangen en dat gegeven is zichtbaar in de eco-rapporten (gegevens m.b.t. duurzaam rijden). Hoog tijd om daar verandering in te brengen!

Zo checkt Joop, wanneer hij mee op pad gaat, altijd of de chauffeur de motorrem/retarder tijdig gebruikt. Bij het gebruiken van de motorrem hoeft de chauffeur de rem niet in te trappen. Er slaat een klep op de uitlaat, hierdoor krijgt de motor tegendruk. Door die tegendruk krijgt de truck minder vaart en remt hij dus geleidelijk. Door de retarder te gebruiken heb je geen slijtage van de remmen, bovendien bespaar je iedere keer dat je op deze manier remt een ‘half flesje bier’. Het extra optrekken na stilstand kost namelijk keer op keer een half flesje bier aan brandstof. Naast deze mooie tip geeft Joop verscheidene andere adviezen die betrekking hebben op duurzaam rijden zoals: de wagen laten uitrollen en verduurzamen dankzij de cruisecontrol functie.

Wonen in Friesland en werken in Noord-Brabant

Het is je vast niet ontgaan dat het dorp Grou al twee keer eerder voorbijkwam in dit artikel. Joop is een échte Fries en is woonachtig in het Friese watersportdorp Grou. Hij werkt, zoals eerder benoemd, in Elshout. Joop reist iedere zondagavond in zijn winterharde camper richting het Zuiden. Een unieke en creatieve manier van werkverkeer dus!

Joop werkt van maandag t/m woensdag en maakt zoals de meeste chauffeurs lange dagen. Donderdagochtend reist hij terug richting het Noorden waar meestal nog een overleg volgt met de collega’s in Heerenveen. Wanneer nodig rijdt Joop op de vrijdagen nog een rit vanuit Heerenveen in het Noorden van Nederland.

Van der Werff-muziek

In zijn vrije tijd maakt Joop als gepensioneerd DJ nog altijd graag muziek. Tijdens zijn werk doet de zanger geregeld nieuwe inspiratie op. Kortgeleden schreef hij samen met Lieneke Bolier (zangeres en Van der Werff collega) een tweetal nummers. De beide muzieknummers zijn inmiddels opgenomen en zijn binnenkort te beluisteren!

Ps. Normaliter zingt Joop graag in het Fries. In dit geval zingt hij in het Nederlands, zodat het zowel voor Zuiderlingen als voor Noorderlingen verstaanbaar is. Wij kijken uit naar de muzikale belevenis en bedanken Joop voor zijn terugkomst en verhaal.

Wil je ons beter leren kennen?

Neem contact op met de afdeling HR voor al je vragen over werken bij Van der Werff of een specifieke vacature. Onze medewerkers zitten voor je klaar!

Ontwikkeld door Convident