Vacatures filteren

  • Regio's

  • Vakgebied

  • Dienstverband

Stel vacature alert in Stel vacature alert in

André Atema

André Atema

Onze Wagenparkbeheerder en Schade Coördinator André Atema is sinds oktober bij Van der Werff aan het werk. Hij komt uit de dealerwereld en heeft altijd belangstelling gehad voor de transportsector. André ervaart zijn carrièreswitch als een gouden stap: ,,Er heerst hier de mentaliteit van: je doet het met z’n allen.”

André Atema
,,Er heerst hier de mentaliteit van: je doet het met z’n allen.”

Wanneer we met hem om tafel gaan, legt André een briefje met aantekeningen voor zich neer. ,,Ik ben van de lijstjes. Dat hoort ook wel bij deze functie.” Gaandeweg het gesprek blijkt dit inderdaad tekenend voor waar hij in uitblinkt: orde scheppen, cijfers en gegevens vastleggen, structuur aanbrengen waar nodig en binnen deadlines werken.

Data ordenen
Als Wagenparkbeheerder is André verantwoordelijk voor het beheer van alle voertuigen en zorgt hij ervoor dat alles hieromheen administratief klopt. Hij verzamelt bijvoorbeeld allerlei data, zoals de tacho-data, ecodata en brandstofverbruikscijfers per auto. Die zet hij keurig per truck op een rij zodat de chauffeur en de chauffeurscoach kunnen kijken naar eventuele verbeteringen. ,,Mogelijk kan een chauffeur zuiniger rijden door langzamer op te trekken, om een voorbeeld te noemen.”
Daarnaast legt hij van alles vast, zoals wanneer iemand in dienst komt. ,,Ik zet erbij tot welke programma’s hij of zij toegang moet hebben en zie erop toe dat dit allemaal tijdig in orde is gebracht. Zo kan iemand op de eerste werkdag moeiteloos aan de slag.”

Een nieuwe auto die in de vloot komt, een auto die uít de vloot gaat; ook dit registreert André zorgvuldig. ,,Ik noteer alles in excel, zodat het mooi overzichtelijk is. Dat doen mijn collega’s op deze afdeling ook. Sinds dit jaar zit ik in een werkgroep genaamd ‘Bricklog’. Hier zitten mensen van verschillende afdelingen in, om data van al die afdelingen in één basisbestand te krijgen en te houden. Zo kunnen we data koppelen en eenvoudiger zien wat een rit oplevert, hoe lang een auto stil staat en hoe rendabel een rit is, om maar wat voorbeelden te noemen.”

Chauffeurs horen
André is sinds kort ook Schade Coördinator. Door data over opgelopen schades te verzamelen en te analyseren, kan het preventiebeleid steeds worden geoptimaliseerd. ,,Het doel is natuurlijk dat de hoeveelheid schades tot een minimum beperkt blijft. Ik vind het hierbij ook belangrijk dat chauffeurs worden gehoord. Hun ervaringen zijn onmisbaar.”

,,Ik ben dus op heel veel vlakken werkzaam”, vat hij zelf samen. Maar hij werkt zo gestructureerd dat het voor hem prima te behappen is. ,,Op maandag zet ik de gebruikte vloeistoffen op een rij. Op woensdag geef ik materiële mutaties door. Inmiddels zijn daar dus de schades bijgekomen. En tussendoor doe ik veel administratief werk. Omdat ik goed ben in vastleggen, heb ik ook ISO onder mijn hoede. En elke dinsdag geef ik mezelf de deadline om alle relevante gegevens aan de chauffeurscoach door te geven.”

Bijzondere projecten
Soms komen bijzondere projecten op zijn pad. Zoals de overname van Kingspan. ,,Daar ben ik op een zaterdag naartoe gestuurd voor de vlootschouw. Ik heb foto’s gemaakt en alle relevante (technische) informatie in lijstjes gezet. Op maandag stond dit mooi gebundeld in de mailbox van de directie. Zij konden vervolgens heel makkelijk doorpakken. Dit soort dingen vind ik mooi om te doen.”

De komende tijd is André betrokken bij de nieuwe werkplaatssoftware. Die moet na de zomer draaien. ,,Deze software sluit aan bij de boekhouding van Van der Werff en gaat bijvoorbeeld helpen bij het bepalen van de beste koop. Ik ben aanspreekpunt voor deze nieuwe software.”

Hart voor transport
Hij vermaakt zich prima met zijn gevarieerde takenpakket. En vooral omdat hij dit mag uitvoeren onder de vlag van Van der Werff. Eerder werkte hij bij autodealers, onder andere op het gebied van in- en export, als magazijnchef en in de aftersales. Maar toen zijn vijftigste verjaardag in zicht kwam, stelde hij zichzelf de vraag: ‘Is dit wat ik tot mijn pensioen wil blijven doen?’.

De transportwereld heeft hem altijd getrokken. Zijn vader werkte bij DAF. ,,Ik heb de modelauto’s van mijn vader bewaard, een aantal staat hier”, hij wijst naar een vitrinekastje in de hal bij de kantine van de werkplaats, waar een paar modelvrachtwagens pronken. ,,Ik ben vaak naar truckshows geweest en lees transportmagazines. Ook mijn familie en buren zitten in de transport. Dit wereldje is mij dus niet vreemd.”

Familiebedrijf
Toen hij de vacature voor Wagenparkbeheerder zag, hoefde hij dan ook niet lang na te denken. ,,Ik belde voor meer informatie, raakte zo in gesprek met Geurt (Manager Wagenpark) en er was meteen een goede klik.”
Hij solliciteerde ook op de functie van Wagenparkbeheerder omdat Van der Werff een familiebedrijf is. ,,In de dealerwereld ben je toch elkaars concurrent, zelfs al ben je collega’s. Iedereen heeft zijn target. Maar hier bij Van der Werff heerst echt de mentaliteit van: we doen het met z’n allen. Bij mijn vorige werkgevers lunchte ik nooit in de kantine. Nu wel. En als op vrijdagmiddag de week wordt afgesloten met een drankje, vind ik het leuk om dan ook chips of nootjes mee te nemen. Er heerst hier een ontspannen sfeer en dat is fijn.”

Bezige bij
André verveelt zich bij Van der Werff dus niet. Buiten het werk zit hij overigens ook niet stil. Hij voetbalt en is leider, maakt graag mooie tochten op de mountainbike, zet zich in als kerkrentmeester en als voorzitter commissie geldwerving van de kerk. En dat hij zelf ook graag op de weg zit, blijkt uit het feit dat hij het liefst met de caravan op vakantie gaat.

Wil je ons beter leren kennen?

Neem contact op met de afdeling HR voor al je vragen over werken bij Van der Werff of een specifieke vacature. Onze medewerkers zitten voor je klaar!

Ontwikkeld door Convident