Naam: Wesley
In dienst sinds november 2020
Hi Wesley, vertel hoe lang werk jij al bij Van der Werff?
Dit is mijn tweede maand, dus nu een week of vijf. Ik ben begin november begonnen.
En dan is natuurlijk de grote vraag: bevalt het goed?
Het bevalt zeker!
Voordat ik het vergeet: hoe oud ben jij eigenlijk Wesley?
Uhm, 23! Poeh ik houd dat echt niet meer bij. Vanaf mijn achttiende ben ik gestopt met tellen, dat jaar was het belangrijkste voor mij. Ik mocht toen starten met mijn droom om vrachtwagenchauffeur te worden, ik mocht drinken en alles was nieuw.
Ben je dan ook vanaf je (zo te horen spectaculaire) achttiende levensjaar al chauffeur?
Ja. Ik heb voor mijn achttiende al wel in het transport gezeten en onder begeleiding gereden vanaf zestien-plus. Daarna ben ik vanaf mijn achttiende inderdaad zelf op de vrachtwagen gekomen.
Waarop was je keuze gebaseerd om vrachtwagenchauffeur te worden?
Een stuk van de wereld zien. Vrijheid die je hebt. Onderling contact met de mensen. Je komt overal, dat vind ik mooi.
En hoe wist jij dat al deze pre’s verbonden waren aan dit beroep? Zit het chauffeurs bloed in de genen?
Nee, ik ben de enige. Ik heb op YouTube veel filmpjes gekeken en ik speelde vroeger altijd simulator spellen. Zo is het er eigenlijk een beetje ingekomen.
Bij jou zat het er al jong ingebakken dus, gaaf die simulator spellen.
Bij wat voor bedrijf ben je gaan werken toen je je rijbewijs haalde?
Ja, dat klopt! Ik ben eerst bij TransMission terecht gekomen. Een distributiebedrijf wat pakketbezorging doet, pallets en rijden met goederen met grote/afwijkende lengtes.
Heb je daar gewerkt tot je bij Van der Werff kwam werken?
Nee, ik ben gestart bij TransMission. Daarna heb ik een tijdje in de afzetcontainers gezeten, zaagsel rijden. Dat was niks voor mij. Bij dat werk zet je de containers bij een houtzagerij neer, die je vervolgens aansluit met met een pijp zodat het zaagsel en de stof van de klant in de container wordt gezogen. Die containers stonden dan bij de klant tot ze vol waren en dan moest ik ze omwisselen en lossen etc. Bij deze klussen kwam je in de cabine het stof overal tegen. Ik heb een hekel aan stof in de cabine, je zit er toch de hele dag in. Dat werk heb ik dus ook maar een maand of vijf volgehouden. Na het afzetcontainer-werk ben ik teruggegaan naar TransMission en vervolgens kwam ik terecht bij Van der Werff.
En ben je nu tevreden met het werk wat je nu doet?
Ja ik ben hartstikke tevreden. Ik heb gelijk mijn eigen wagen toegezegd gekregen. Het is schoon werk. De cabine blijft mooi schoon. En het is bovendien flink uitdagend.
Wat maakt het uitdagend voor jou?
Ik heb nog geen ervaring met de meeneemheftruck, tenminste niet voor Van der Werff. En de smalle straten waar je komt in de gehuchtjes waar nooit iemand van heeft gehoord. Daar kom ik en dat vind ik uitdagend.
Je hebt nu vijf jaar ervaring. Wat is een les die je is bijgebleven?
Ik heb één keer een hele grote fout gemaakt. Ik ging een straat in waar ik eigenlijk niet in had gemoeten. Toen maakte ik op de gok een bocht. Uiteindelijk ben ik uitgestapt, maar dat was veel te laat natuurlijk. Dus een personenwagen die daar geparkeerd stond was van voor naar achteren opengeritst. Ik heb geleerd om eerst uit te stappen, voordat je de bocht neemt. Jammer dat ik dat op die manier heb moeten leren.
Ja, maar meestal zijn de momenten waar je een fout maakt de momenten waar je het meest van leert. Rijd jij vaak met dezelfde ladingen of verschilt dat iedere dag?
Het verschilt waar ik ‘s avonds eindig. Het kan zijn dat ik gelijk doorleveringen heb, maar het kan ook zijn dat ik een regiolading krijg en dat ik uiteindelijk weer ergens anders eindig. Het is heel verschillend. Ik weet natuurlijk wat er in mijn wagen zit, maar als hij leeg is weet ik van te voren niet waar ik uitkom. In de loop van de dag krijg ik dat te horen.
Heb je ook nog voorkeur voor bepaalde typen lading?
Ja zo zwaar en groot mogelijk, dat vind ik het mooist. Je wagen heeft dan iets meer nodig om op te trekken. Je remweg is langer. Je vraagt meer van je wagen en meer van jezelf in de concentratie. Ook dat zorgt voor meer uitdaging.
En heb je ook voorkeur waar je uitkomt, qua klant?
Nee, ik leer nu telkens meer klanten kennen. Maar ik heb geen voorkeur daarin.
Qua klant geen voorkeur dus. Heb je wel voorkeur voor de omgeving waar je rijdt?
Ik vind de ritten naar België altijd mooi. Ik mag het misschien niet zeggen maar: hoe het volk daar rijdt, dat vind ik gewoon grappig om te zien. Je ziet ook veel meer van buiten, de natuur is er mooi.
En je noemt: ik heb eigenlijk wel dikke lol om mensen die niet kunnen rijden. Heb je ook bepaalde irritaties onderweg?
Als automobilisten ineens 70/75 kilometer per uur voor je gaan rijden op een snelweg waar je niet in mag halen. Dat vind ik bloedirritant. Het zijn vaak mensen die omvallen als ze niet vooruit blijven rijden. Wat mij betreft kan de overheid soms best wat strenger zijn in het controleren van rijkunsten (bij oudere mensen).
Je krijgt de macht, welke verkeersregel verander je?
Zonder twijfel: dat je mag inhalen.
Even fantaseren: er zijn geen vrachtwagenchauffeurs. Hoe ziet de wereld er dan uit volgens jou?
Ik denk heel kaal. Want alles hangt van elkaar af. Als wij ergens stenen moeten brengen om een huis te bouwen. Als die stenen daar niet komen, dan kun je geen huis bouwen. Als de producten uiteindelijk van de fabriek niet meer naar de stenenboer gebracht worden, kunnen die geeneens stenen maken. Ja ik denk dat alles van elkaar afhangt.
Dus we komen dan terug in het stenen tijdperk, waar we uit noodzaak moeten bouwen met de stenen die we hebben?
Ja dat denk ik wel!
Hey Wesley, je wint 30 miljoen! Blijf je werken in de logistiek of zeg je dan gedag tegen transport?
Ik denk dat ik dan wel blijf werken. Wel minder, maar ik wil wel bezig blijven. Ik ben sowieso geen stilzitter.
Zo te horen ben je een ondernemend type. Heb je wel vaste vrije dagen of werk je het liefst altijd door?
In principe ben ik iedere dinsdagavond thuis om met mijn vriendin af te spreken. De rest van de week ben ik in op pad t/m vrijdag (avond). Het komt natuurlijk wel eens voor dat de dinsdagavond thuis zijn niet uitkomt in verband met drukte of dat ik op zaterdag thuis kom om weekend te vieren in plaats van op de vrijdag.
Trekt je vriendin het goed dat je zoveel van huis bent?
We hebben nu vijf jaar een relatie. Dus ik zit in principe vanaf het begin dat wij een relatie kregen al in het transport. Ze weet dat ik veel weg ben. In die vijf jaar spreken wij standaard op de dinsdagavond af en in de weekenden, ook omdat we beide nog thuis wonen. Wat dat betreft is er voor mijn vriendin niet veel veranderd sinds mijn nieuwe baan bij Van der Werff.
Mooi dat jullie elkaar op deze manier vaak kunnen zien!
Op welk moment in je carrière ben jij eigenlijk het meest trots en waarom?
Ik ben trots op de momenten dat ik van de mensen om me heen te horen krijg dat het bijvoorbeeld knap is dat ik de truck in een bepaalde straat heb gereden. Ik ben niet perse trots op een specifiek moment wat ik meegemaakt heb, maar haal vooral trots uit die momenten.
Als je geen vrachtwagenchauffeur zou kunnen zijn, wat zou je dan doen wat werk betreft?
Dat is een goede, daar ik heb nog nooit over nagedacht. Ik heb twee linkerhanden dus het zal niet veel uithalen om met mijn handen iets te gaan ondernemen. Ik heb geen idee eigenlijk. Ik kan wel heel goed slopen, haha.
Wat vind je leuk om te doen als je niet aan het werk bent?
Ik ben voetbalscheidsrechter op vrij hoog niveau bij de KNVB. Ik ben bij die bond nu vijf jaar bezig. Ik ben nu scheidsrechter voor de hoofdklasse tot de derde klasse. Vrouwen en jeugd eredivisie. Ik probeer zo hoog mogelijk te komen, maar werk en privé gaan wel voor.
Ik vind het fijn om met mijn vriendin samen te zijn. Daarnaast zit ik in de activiteitencommissie van de jongerenvereniging Flux in Hedel. We komen vaak vrijdagavond bij elkaar. Lang leve de lol! Niemand doet ons wat.
Genoeg te doen!
Heb je ook nog bepaalde toekomstdromen?
Een huis kopen met mijn vriendin. Trouwen en kinderen krijgen. Zorgen dat ik tevreden blijf over mijn werkgever en andersom net zo. Dat zij tevreden zijn over mij. En vooral plezier maken!
Dat zijn mooie dromen en mooie woorden om mee af te sluiten. Veel succes in je nieuwe baan bij Van der Werff Logistics Wesley!
