
“Ik ging met tegenzin naar school. Ik was veel liever aan het werk!”
In dit artikel nemen we een kijkje in het leven van Harrie
HEERENVEEN | Harrie wilde als jonge jongen chauffeur of loonwerker worden. Na de mavo startte hij daarom met de studie Loonwerk Niveau 4 in Emmeloord. Na twee jaar studeren was Harrie er klaar mee: “ik ging met tegenzin naar school. Ik was veel liever aan het werk!” En dus ging hij zonder diploma aan de bak. Hij dacht: “het werk dat ik wil doen kan ik ook zonder papiertje doen.” Hij werkte een poos bij een agrarisch loonbedrijf. Dit beviel goed maar toch bleef het chauffeursleven hem trekken. Hij kwam erachter dat het werk als chauffeur beter verdeeld is. In het loonwerk heb je het in de zomer vaak erg druk en in de winter extreem rustig. De chauffeur-cao is daarnaast beter dan de landbouw-cao. Bovendien wordt Harrie enthousiast van de vrijheid, de wegen en de vele afwisseling in het chauffeurswerk. Maar, om dit vak te mogen beoefenen moest Harrie eerst alsnog zijn papiertje halen…
Bij het loonbedrijf kon Harrie via het uitzendbureau AB Vakwerk zijn chauffeursdiploma behalen. Hij startte met het traject en kreeg kort daarna een baan aangeboden als hovenier. Deze baan beloofde vastigheid en dus koos Harrie ervoor om voortijdig te stoppen met zijn chauffeurstraject. Als gevolg van zijn beslissing moest hij de gemaakte kosten terugbetalen aan het uitzendbureau. Een jaar lang focuste Harrie zich op zijn nieuwe job als hovenier. Daarnaast ging hij in privétijd verder met het behalen van zijn vrachtwagenrijbewijs. Toen hij op zijn twintigste zijn papieren op zak had, stuitte hij via Facebook op een vacature bij Wigle de Vries & Zn. (Oldelamer). Dit was het moment waarop Harrie besloot het werken in de regen achter zich te laten (het komt uiteraard in zijn werk als chauffeur ook nog wel eens voor).
Wigle de Vries & Zn. is met zes vrachtwagens een relatief klein bedrijf. Het bedrijf richt zich op het transport van melk (eigen werk), containervervoer (charterwerk) en verricht daarnaast charterklussen voor Van der Werff Logistics. Harrie werd er aangenomen en werkt sinds juni 2021 als chauffeur. Hij beschikt over een vaste vrachtwagen (Volvo) en gaat vrijwel altijd op pad voor Van der Werff. Dit bevalt hem super: “Het werk bij Van der Werff is ontzettend afwisselend. Je komt bijna nooit op hetzelfde adres en spreekt dagelijks veel verschillende mensen. Vooral bij particulieren heb je lekker veel aanspraak. Deze sociale momenten vind ik erg leuk!”
Harrie zijn voorkeuren in het chauffeurswerk
Momenteel leeft Harrie volop in vrijheid: “ik woon bij mijn ouders en heb geen relatie. Ik vind het daarom leuk om lekker de hele week van huis te zijn. Dan kan ik bovendien mooi geld verdienen!”
Het aantal adressen waar Harrie op rijdt verschilt per keer. Soms heeft hij er vier, andere dagen vijftien. De variatie bevalt goed. In de Achterhoek vindt de chauffeur het bijvoorbeeld leuk om veel adressen te hebben. In Friesland rijdt hij liever lekker veel kilometers. Zijn voorkeur hangt dus echt van de regio af. Ook de lading die Harrie in de trailer heeft, verschilt per rit. Vandaag vervoert hij een trailer vol piepschuim. Andere dagen gaat het om hout, trappen, zakken betonmortel et cetera. In de meeste gevallen hangt er een meeneemheftruck achter op de trailer, zodat hij de ladingen daadwerkelijk van A naar B kan brengen.
In de relatief korte periode waarin hij chauffeur is, maakte hij al spannende avonturen mee. Zo moest hij zich vorige week om 07.00 uur midden in Amsterdam melden. De klant nam de telefoon niet op en liet zich voorlopig nog niet zien. Toen de klant om 08.00 uur kwam aanlopen was het spitsuur in Amsterdam begonnen. Harrie moest in zijn achteruit een kruispunt van drie banen breed met stoplichten oprijden. De stoplichten waren onzichtbaar in zijn spiegels. Dit alles zorgde voor een spannend tafereel.
Een kijkje in de toekomst
Of Harrie chauffeur blijft weet hij nog niet. Het chauffeurswerk bevalt goed maar wanneer hij in de toekomst een leuke vriendin treft waarmee hij samen een leven kan opbouwen wil hij niet altijd van huis zijn. De chauffeur vindt onwijs veel dingen leuk. Timmeren, lassen, werken in de tuin. De banen waar Harrie zijn interesses liggen is altijd vraag naar. Eén ding is zeker: we hebben hier daadwerkelijk te maken met een handige Harrie.
Als de chauffeur morgen dertig miljoen wint koopt hij zelf een truck. In dat luxe scenario gaat hij enkel rijden wanneer hij er écht zin in heeft! Na deze ritten in eigen wagen zou hij thuiskomen in een mooie woonboerderij met wat dieren erbij. Een mooie reis naar Amerika lijkt hem ook mooi: “Texas lijkt me een mooie staat om te verkennen!”
Zijn dromen komen niet uit het niks. Harrie woont met zijn ouders in een woonboerderij in Vinkega. Ze hebben een vijftal koeien, wat kippen en een trekker. Ook zijn opa was bekend met de agrarische wereld, hij runde een veeboerderij. Harrie zijn vader is ook niet van het stilzitten: hij is een B&B aan het bouwen. In de uurtjes die over zijn, helpt hij zijn vader met de bouw.
Vrije tijd
Eerlijk is eerlijk: veel vrije tijd houdt Harrie niet over om zijn vader te helpen. In het weekend doet hij namelijk nog geregeld buitenklussen, zoals het aanleggen van tuinen en straten. De duit die hij met deze arbeid verdient, geeft hij graag uit tijdens het stappen en op festivals. Helaas komt daar tegenwoordig weinig van. Daarom investeert de trucker nu in een derde rijbewijs. Namelijk: zijn motorrijbewijs. De terreinoefeningen en zijn theorie heeft hij inmiddels behaald. Tot hij daadwerkelijk zijn rijbewijs op zak heeft koopt Harrie geen motor vanwege één simpele reden: “als er nu al een motor in de schuur zou staan, zou ik er zeker weten stiekem op gaan rijden.”