Maak kennis met Dennis » Van der Werff Logistics

Vacatures filteren

  • Regio's

  • Vakgebied

  • Dienstverband

Stel vacature alert in

Maak kennis met Dennis

Maak kennis met Dennis

Dennis

Dennis (45) 

Werkt sinds 8 december als chauffeur bij Van der Werff Logistics (vestiging Elshout)

 

Goedemorgen Dennis!
Jij werkt als chauffeur bij Van der Werff. Was het altijd al jouw droom om chauffeur te worden?
Nee, totaal niet zelfs. Toen ik een jonge jongen was wilde ik kok worden. Die droom ben ik achterna gegaan. Ik heb de koksopleiding gevolgd en ben daarna twintig jaar kok -chef de partie- geweest in de Franse keuken. Twintig jaar is een lange tijd in de horeca. Toen ik mijn toenmalige partner en mijn dochter niet meer veel kon zien vanwege mijn werktijden ben ik ermee gestopt. 

Chauffeurs werken al veel uren maar chefkok is inderdaad wel next-level qua werkdagen -en uren. En toen moest je iets anders zoeken, wat ging je doen?
Dat kun je wel zeggen ja! Ik heb een carrièreswitch gemaakt en ben bij ABO Beveiliging in Waalwijk intern opgeleid tot beveiliger (niveau 2) en later ook tot rechercheur (niveau 3). Dat omscholingstraject duurde in totaal twee á drie maanden. Daarna kon ik mijn grijze pas (beveiligerspas) aanvragen en aan de bak. 

Ik heb in totaal zes jaar als beveiliger gewerkt. In die zes jaar liep ik vaak rond in de Efteling, een leuke plek om te werken! We deden daar -met een groep beveiligers- vaak de nachtelijke surveillance. Daarnaast werkten we voor de NS op het station. Daar deden we de toegangscontroles voor de nachttreinen. Doordat ik vooral nachten werkte had ik overdag tijd voor mijn gezin. Ideaal! 

Wil je ook een spannend verhaal met ons delen uit jouw periode als beveiliger?
Ik heb veel spannende momenten beleefd. Al tijdens mijn eerste nacht surveillance in de Efteling hebben we vijf aanhoudingen verricht. Er hangen in en rondom de Efteling enorm veel camera’s. Het pretpark heeft ook een eigen centrale, meldkamer, ambulancedienst, bedrijfsbeveiliging, brandweer etc. Het is een heel dorp opzich en alles wordt geregeld vanuit de meldkamer.

Toen ik samen met de centralist in de meldkamer naar de beelden keek, zagen we de hele tijd vijf gasten lopen in de buurt van het park. We konden elke beweging die ze maakten volgen. Het vijftal liep in de richting van de hoofdentree, die grote poort. Ik stond op, liep naar mijn auto en zei tegen mijn collega’s dat ik wel even ging kijken. Onderweg belde ik vast de politie. Ik was er nog niet en zij stonden al binnen. Echt een heterdaadje dus, die eerste nacht! 

Dat klinkt als een hele belevenis, vooral tijdens een eerste dienst! Kunnen we daaruit opmaken dat jouw carrièreswitch een goede move was?
Naar mijn inziens was het toen de juiste keuze. Ik had het erg goed naar mijn zin als beveiliger. Helaas zijn we uiteindelijk vanwege een conflict uit elkaar gegaan. Daarna heb ik geen ander werk gezocht in de beveiliging. Ik ging terug de keuken in! 

Welke keuken koos je ditmaal?
Een vriend van mij zei: ‘Ik heb iemand nodig. Ik heb een bedrijf opgestart en nu wil mijn compagnon ermee stoppen.’ Hij was een bedrijfje gestart in sushi. Ik stemde ermee in. We hadden geen restaurant, we waren een bezorgservice. Sushi is een vak apart, een compleet andere keuken. Maar: het ging goed! Ik kreeg de slag al snel te pakken. Als de rijst goed is kun je eigenlijk weinig meer verknallen. 

Mijn maat en ik hebben dat bedrijf twee jaar samen gehad. Na die twee jaar gaf hij mij te kennen dat hij ermee wilde stoppen. Hij vond het niet meer leuk. Ik stond in de keuken, deed de boekhouding en dergelijke en hij was verantwoordelijk voor de bezorging. 

Dat is inderdaad nogal wat anders dan de Franse keuken. Wat is jouw favoriete roll?
Oe, dat is een moeilijke vraag! Maguro tuna. Een roll met tonijn dus.

Ja, de keuze is reuze. Lekker!

Jouw compagnon wilde ermee stoppen zeg je, wat gebeurde er vervolgens?
We gingen met spoed op zoek naar iemand die wilde bezorgen. Diverse mensen reden voor ons, zo ook mijn eigen partner. Op een gegeven moment heb ik ervoor gekozen om ermee te kappen. Als je continu nieuwe bezorgers moet regelen krijg je veel stress. Dit alles was zo’n vijf jaar geleden. Ik ben erna begonnen met het behalen van mijn vrachtwagenrijbewijs.

Oke dan! Op je veertigste ging je dus voor je groot rijbewijs. Leuk!  Hoe kwam je erbij om vrachtwagenchauffeur te worden?
Door mijn broer. Mijn broertje die heeft eerst een bakkersopleiding gedaan op school, waarna hij een halfjaartje bij een bakker heeft gewerkt. Dat vond hij helemaal niks. Hij heeft vervolgens meteen zijn vrachtwagenrijbewijs gehaald en sindsdien rijdt hij nog. Hij was mijn inspiratie om te gaan rijden. Ik ben in het verleden ook wel eens een dagje met hem mee geweest om te kijken hoe het was. 

Ben je een zij-instroomtraject gaan volgen om je rijbewijs te halen?
Ja ik heb een zij-instroomtraject gedaan bij een groot transportbedrijf. Dat bedrijf rijdt met name voor Albert Heijn en Coca Cola. Daar heb ik in totaal anderhalf jaar gewerkt. Daarna heb ik een aantal maanden bij een ander transportbedrijf gewerkt die hetzelfde type werk doet voor Albert Heijn, maar daarnaast ook Jumbo en Kruidvat. Ik heb in totaal dus zo’n drie jaar voor de Albert Heijn gereden, zowel in Nederland als in België. Ik vond het niets, vooral het werken met rolcontainers is niks voor mij. Die dingen werden slecht ingepakt en waren vaak veel te zwaar. Het ging vaak allemaal net goed óf net niet. In dat laatste geval lag je trailer vol met plakkerige Coca Cola.

Voor jouw dus een reden om je biezen te pakken?
Onder andere. Een andere reden is dat het bedrijf waarover ik spreek een Poolse onderneming is. De maatstaven zijn dan ook Pools, als ik dat zo mag zeggen. Een voorbeeld hiervan is dat ik op één van de vier locaties in Tilburg ‘s ochtends zelfs op zoek moest naar mijn auto. Succes! Zeiden ze. Die zoektochten namen zo’n twee uur van mijn ochtend in beslag. 

Als mijn auto (nog geen vaste trekker) dan niet bij de vestiging in Noord stond, moest ik naar Tilburg Zuid. En dan maar hopen dat hij daar wel zou staan. En het mooiste komt nog! Als je dan uiteindelijk je auto had gevonden en je trok hem open, dan kon het zomaar eens voorkomen dat er een Pool in lag te slapen. Dat is me in totaal een stuk of vijf keer overkomen. Na de vijfde keer leverde ik mijn werkkleding in, daar pas ik voor. 

Het leverde je wel dit prachtige verhaal op, eentje voor in de boeken! Geen Poolse bedrijven voor jou meer dus!
Nee, ik ben daarna bij Sligro gaan rijden. De Sligro is een horecagroothandel. Dat dit werk wederom horeca georiënteerd was vond ik hartstikke leuk! Ik kende de helft van de klanten nog uit mijn tijd als kok. 

Helaas konden ze mijn contract niet verlengen vanwege Corona. Achteraf was dit positief! Nu heb ik namelijk de baan die ik altijd heb gewild, dat wist ik toen alleen nog niet! 

Vertel!
Ik ben opgegroeid met een vader die in de bouw werkt, dus bouwgerelateerde materialen waren me niet onbekend. Deze materialen hebben me altijd al geïntrigeerd. De grote machines, de grote zware materialen en dergelijke. Daarom ben ik dit werk gewoon gaan proberen, daarna dacht ik: ‘Potverdorie, dit had ik veel eerder moeten doen!’ De afwisseling en diversiteit in de werkzaamheden maken het leuk en iedere klant is blij met mijn komst. 

Jij hebt zo te horen je plek helemaal gevonden!
Met wat voor combinatie rijd je nu en doe je meerdaagse of dagritten?
Ik rijd met een tautliner. Sinds een aantal weken rijd ik meerdaagse ritten. Ik ben van maandag t/m vrijdag onderweg. 

Heb je ook een mooi avontuur om met ons te delen uit jouw tijd als vrachtwagenchauffeur?
Voor Van der Werff mocht ik een rit doen in het groot transport. Dat vond ik hartstikke gaaf. Ik moest met breedteborden rijden en had de zwaailampen erbij aan. Dat had ik nog nooit eerder gedaan en was een hele uitdaging. Ik had voor deze rit geen begeleiding nodig van andere voertuigen en kon de rit maken zonder dat ik er extra papieren voor nodig had. Het ging trouwens om het vervoer van vier Prefab klapdaken voor huizen. 

Klinkt als een mooie uitdaging!
Over uitdagingen gesproken: Heb je nog dromen om je verder te ontwikkelen?
‘Stilstaan is achteruitgaan.’ Ik wil niet stilzitten, gewoon doorgaan. Het lijkt me leuk om me te ontwikkelen op het gebied van autolaadkranen. 

Die slogan klopt helemaal, vooral in de transportbranche!

Hoe voelt voor jou om te werken bij Van der Werff?
Dat voelt echt goed. Het is een heel fijn bedrijf om voor te werken vind ik persoonlijk! Ik heb het goed naar mijn zin. Leuke mensen, leuke collega’s, korte lijnen en leuk materieel. Als er dingen geregeld moeten worden, dan gebeurt het gewoon. 

Goed om te horen. Wat voor eigenschappen heb je volgens jou nodig als chauffeur zijnde?
Doorzettingsvermogen! Je hebt vaak met vertragingen te maken en met zaken te maken die minder goed geregeld of gecommuniceerd zijn. Daar moet je tegen kunnen. Je kunt niet bij de pakken neer gaan zitten. Je moet gewoon rustig blijven en doorzetten. 

Ik heb veel geleerd van mijn tijd als chauffeur. Voordat ik mijn groot rijbewijs haalde kon ik nog wel eens een opgefokt mannetje zijn. Dankzij mijn vak ben ik een stuk rustiger geworden en dat moet ook wel. Ik moet eerlijk zeggen: ‘Zelfs in de privésferen pluk ik daar de vruchten van.’ 

Waaraan merk je dat?
Ik ben een rustiger persoon geworden. Ouder en wijzer. Ik vind het prettig dat ik rustiger geworden ben, ook voor mezelf. Ik heb veel meer rust in mijn lichaam. Dat uit zich in alles. 

Waarvan kun je echt van genieten als je een dagje vrij bent?
Varen. Ik heb een open consoleboot. Zo’n motorboot met een zonnedakje en een stuur in het midden. Ik heb nu vakantie en ga leuke dingen ondernemen met mijn veertienjarige dochter. 

Bedankt voor jouw interessante verhaal en geniet samen met je dochter van jullie vakantie! 

Wil je ons beter leren kennen?

Neem contact op met de afdeling HR voor al je vragen over werken bij Van der Werff of een specifieke vacature. Onze medewerkers zitten voor je klaar!

Regio Noord
Barry Kuijpers
Regio Zuid
Bonne van Kruijssen
Ontwikkeld door Convident