Naam: Bert
Leeftijd: 51
In dienst vanaf: Januari 2020
We gaan meteen los met de eerste vraag. Namelijk: waar komt jouw liefde voor het vak vandaan?
Voor zover ik me kan herinneren heb ik die al sinds ik in de wieg lag. Ik ben geboren in Drenthe. We woonden vroeger echt in de landerijen. Ik moest een heel eind fietsen om in de bewoonde wereld terecht te komen. Als achtjarig jochie stapte ik graag op de fiets en was ik altijd drie kilometer verderop bij de grote weg te vinden, aldus mijn moeder. Ik stond daar naar auto’s te kijken en naar chauffeurs te zwaaien. Zolang ik me kan heugen riep ik als kleine jongen al dat ik op de vrachtwagen wilde rijden. Ik wilde vrijheid en iets van de wereld zien.
Die vrijheid en de wereld zien is dus datgene wat jou zo aantrekt in het werk?
Als kleine jongen denk je daar natuurlijk nog niet over na. Dan vind je het gewoon leuk om in zo’n grote auto te zitten.
We zijn nu vijftig jaar verder, ik denk er nog steeds zo over. Ik vind het transport leuk. Het rijden op zo’n grote auto blijft voor mij een kick. Op een gegeven moment raakte ik een beetje uitgekeken en ging ik verder kijken. Ik ben toen overgegaan op LZV werk. Ik heb daarnaast veel zwaar-en breedte transport in het buitenland gedaan. Ik vervoerde dan een beetje de extremere dingen, zoals bijvoorbeeld windmolenbladen. Ik vind het leuk om voor mezelf de grenzen te verleggen. Tot hoe groot kan ik rijden? Dat is voor mij de kick.
Zeker een avontuur om telkens meer uit je comfortzone te ‘rijden’.
Hoe oud was je toen je het groot rijbewijs haalde en wat heb je globaal gezien gedaan voordat je bij Van der Werff aan de slag ging?
Ik was tweeëntwintig toen ik mijn rijbewijs haalde. Via mijn ex-schoonvader kwam ik toendertijd te werken bij een bedrijf in Nijmegen. Die vervoerden echt tot heel ver in het buitenland. Alle hoeken van Europa heb ik in dienst bij die werkgever gezien. Voor dat bedrijf reed ik stukgoed. Dat betekent dat je van alles en nog wat vervoerdt. Van een pallet met enveloppen tot een hele grote machine. Dat werk heb ik jaren gedaan. Ik vond het leuk en ik zag veel van Europa!
Toen ik mijn nieuwe vriendin tegenkwam ben ik werk gaan zoeken in de omgeving van Tilburg. We wonen samen in Tilburg. Ik kwam terecht bij een bedrijf wat heel ver weg reed, voornamelijk op de Oostbloklanden. Voor dat bedrijf heb ik een aantal jaren gereden. Zo’n tien jaar geleden heb ik mijn LZV papieren gehaald.
Mooie buitenlandse avonturen beleefd dus! En nu dus Van der Werff. Hoe kwam je bij ons terecht?
Ik werk sinds januari 2020 bij Van der Werff Logistics. Bij mijn vorige werkgever deed ik voornamelijk distributiewerk. Ik werkte vijftig á zestig uur in de week en deed zo’n twintig adressen per dag. Daar was ik flauw van. Ik ben toen veertig uur gaan werken, verspreid over vier dagen. Dat werkte even, maar het werden al gauw weer weken van vijftig uur. Het werd alleen maar drukker. Ik vind persoonlijk dat er meer in het leven is dan alleen maar werken en wilde echt een veertigurige werkweek. Ik ben op zoek gegaan naar een nieuwe werkgever en kwam via mijn chauffeurs netwerk terecht bij een vacature van Van der Werff. Ik ben gaan bellen en een paar dagen later zaten we rond de tafel. Zo snel kan het gaan.
Je benoemde al dat je je LZV papieren op zak hebt. Rijd je bij Van der Werff ook op een LZV combinatie?
Ja, ik startte vorig jaar eerst met een normale trailer op de pendelrit. Mijn (relatief) nieuwe LZV combinatie heb ik afgelopen maart of april gekregen, daar rijd ik dus nu mee.
Kun je wat meer vertellen over die zogeheten pendelrit?
Van der Werff heeft twee LZV chauffeurs die ‘s nachts de pendelrit rijden. Ik ben daar één van. Ik rijd elke dag van Elshout naar Heerenveen en weer terug. De andere LZV chauffeur rijdt diezelfde rit, maar dan andersom. Ik begin ergens tussen 17.00 en 18.00 uur. Eerst wordt mijn auto geladen in Elshout. De tijd dat ik wegrijd uit Elshout is afhankelijk van hoeveel volume erin gaat, dat verschilt per dag. In Heerenveen los ik mijn trailer samen met de collega’s in de loods. Dan koppel ik om en dan rijd ik weer terug, zodat de volgende dag de lading aanwezig en gereed is voor de chauffeurs in Elshout.
Je koppelt om?
Ja, dat houdt in dat de trailer die ik meenam uit Elshout in Heerenveen blijft en dat ik de andere koppeltrailer mee terug neem naar Elshout. De trailer die achterblijft in Heerenveen wordt de volgende dag gebruikt door de Heerenveen LZV chauffeur. Die brengt hem weer naar Elshout. Er zijn twee LZV koppeltrailers.
Misschien een overbodige vraag, maar voor de mensen die er niet van op de hoogte zijn: Wat vervoer je tijdens zo’n pendeldienst?
Het spul wat alle chauffeurs vervoeren, bouwmaterialen. Het betreft allemaal lading wat uit het Zuiden komt en naar een eindbestemming in het Noorden moet. Omdat er best veel spul uit het Zuiden naar het Noorden moet, zouden er in principe vier of vijf auto’s voor moeten rijden. En andersom natuurlijk ook: van Noord naar Zuid. Met de pendelrit zorgen we ervoor dat de materialen efficiënt vervoerd worden naar de vestiging die het dichtstbijzijnd bij het eindadres is.
Kijk dat is duidelijke taal.
Wat vind je ervan dat je iedere dag dezelfde route rijdt?
Ik vind het relaxt. Het is elke dag hetzelfde. Vroeger reed ik buitenland, dan rijd je ook vaak dezelfde route. De route is dan alleen wat langer. Ik vind het prettig zoals het nu is.
Je vertelde zojuist al hoe laat je ongeveer vanuit huis vertrekt.
Hoelaat ben je ongeveer weer terug in Elshout aan ‘het einde van de rit’?
Dat is verschillend. Soms duurt het laden en lossen wat langer en soms wat korter. Soms is de trailer die ik mee terug neem nog niet helemaal gereed, omdat het druk is of omdat nog niet alles binnen is. Maar over het algemeen ben ik tussen 01.00 en 03.00 ‘s nachts terug op onze locatie in Elshout, waar ik dan nog help met lossen.
Eerder zei je dat het voor jou een kick geeft om te onderzoeken tot hoe groot je kan rijden. Ben je nu tevreden met het LZV werk of wil je inmiddels wat anders?
De Nederlandse Staat is op het moment bezig de regels te veranderen voor de vrachtwagens (voor het werk wat ik nu doe: de pendel). Dit jaar zijn ze aan het testen met combinaties tot tweeëndertig meter. De vrachtwagens worden dus nog zeven meter langer dan dat ik nu al heb. Wie weet kom ik dus op een langere combinatie terecht, de uitdaging blijft!
Dat zou inderdaad een toffe nieuwe uitdaging voor je zijn!
Je werkt nu al langer dan een jaar bij Van der Werff. Hoe zou je het bedrijf beschrijven?
Ik kom op beide vestigingen en ik weet dus hoe het er in Elshout en in Heerenveen aan toe gaat. De sfeer is echt gezellig, tenminste zo omschrijf ik het. Ik kan met beide ploegen goed door één deur.
Ik ben een hele tijd in dienst geweest via een uitzendbureau in Tilburg. Ik heb dus veel bedrijven gehad en in veel keukens mogen kijken. Overal had ik zoiets van: wil ik hier werken? En overal was wel wat op aan te merken. Er was gezeur of er werkte iets niet. Ik zit nu bij Van der Werff en ik moet zeggen: ik vind de sfeer relaxt!
Je hebt nu inmiddels in totaal bijna dertig jaar van je leven op de weg doorgebracht. Wat was voor jou de meest indrukwekkende ervaring?
Zo’n twintig jaar geleden gebeurde er vlak voor mijn neus een ongeluk. Dat is me echt bijgebleven. Ik heb daar erg veel last van gehad. Het ongeluk gebeurde in Duitsland. Er was zo’n man van Rijkswaterstaat. Hij stond met zijn wagen op de vluchtstrook en was achter zijn auto iets aan het doen. Voor mij reed een vrachtwagen en die week iets uit naar links omdat hij die auto op de vluchtstrook zag staan. Op dat moment kwam er een sportauto aanscheuren. Die zag de vrachtwagen iets naar links afwijken en die stuurde over de vluchtstrook heen met als doel de vrachtwagen over de vluchtstrook voorbij te jagen. Ik vertelde al wat er op de vluchtstrook stond, dus je kan je inbeelden wat er vervolgens gebeurde. Verschrikkelijk, er was niets meer van die man over en ook niet van de auto. Dat staat voor altijd op mijn netvlies gebrand.
Wat een vreselijke ervaring. Was de chauffeur in de sportwagen ook verongelukt?
Nee. Er zaten twee jongens in die wagen. De sportwagen hadden ze gehuurd voor de trouwdag van de ene man. In de rechtbank hoorde ik dat ze de auto nog even wilden testen in Duitsland, voordat ze hem weer in zouden leveren.
Goh, een slechte start van het huwelijk ook dus. Een drama.
Ja, zeker een drama.
Naast dit ongeluk zijn de plekken waar ik kom natuurlijk ook regelmatig op een positieve manier indrukwekkend. Vooral het vervoeren van hele zware, grote ladingen is indrukwekkend. Of wanneer ik in het verleden met zwaar transport naar het buitenland moest en ze de weg voor me afzetten, dat zijn leuke dingen.
Heb je ook wel eens een fout gemaakt waar je veel van hebt geleerd?
Ja, ik ben ooit een keer met de vrachtwagen van een berg afgegleden. Dat was ook ergens in zo’n Alphenland waar waar in de winter heel veel sneeuw valt. Ik dacht: “Ah, dat kan wel zonder sneeuwkettingen. Dat maakt allemaal niet uit.” Halverwege de berg begon mijn auto te protesteren. Het hele span ging niet naar boven, maar gleed gewoon naar beneden toe weer terug de weg af. Dan knijp je hem wel even met links een bergwand en rechts een heel diepe afgrond naast je. Ik ben gelukkig wel via de weg terug naar beneden gegleden. Ik had de deurgreep vast. Als het dan mis zou gaan, zou ik eruit springen en de auto laten gaan.
Poeh, dat is wel een hele spannende ervaring!
Even een heel ander onderwerp: Is het een feit of een fabel dat je snel aankomt als vrachtwagenchauffeur? In het vorige geval was je denk ik wat kilootjes kwijt geraakt door de spanning en sensatie.
Dat ligt natuurlijk heel erg aan jezelf en aan wat je doet in je vrije tijd. Ik ben nu met de hond aan de wandel. Ik loop elke dag zo’n vijf kilometer met de hond. Vroeger fietste ik veel, nu fietsen mijn vrouw en ik beide op een E-bike. Beweging krijg ik genoeg. Onze viervoeter Sjors, draagt daar goed aan bij!
Lekker actief dus. Wat doe je nog meer als je niet aan het werk bent?
Dan word ik opgesloten door mijn vrouw, dan mag ik niet naar buiten. Haha gekheid. Wat doe ik. Ik slaap natuurlijk langer uit dan de gemiddelde mens. Ik ontwaak rond een uur of tien, elf. Ik kook soms voor mijn vrouw zodat zij niet hoeft te koken ‘s avonds. Ik heb overdag het rijk alleen. Ik leef omgekeerd. Lekker met de hond wandelen, televisie terugkijken. Ik hobby veel met van alles en nog wat. Ik heb altijd wel iets te doen.
Ik zit te kijken naar een foto van jou en een English breakfast. Zijn jij en je vrouw ook van het reizen?
Nou, nee. Weet je wat het is. Ik heb heel Europa al gezien. We hebben een gigantische caravan waar we in zouden kunnen wonen. Wij zetten de caravan altijd tien kilometer buiten Tilburg en dan gaan we er drie weken inzitten. Dat is zo’n beetje ons reisleven. We willen gewoon lekker wandelen met Sjors en fietsen.
Toen ik nog op het buitenland reed moest ik een keer als een gek naar huis toe vanuit Zuid-Frankrijk omdat ik op vakantie zou gaan. Ik zet de vrachtwagen neer, ik heb vakantie en kom thuis. Ik pak de personenauto, gooi de caravan erachter en ik rijd met mijn vrouw naar exact dezelfde plaats weer terug als waar ik net vandaan kom om daar drie weken vakantie te gaan houden. Ik krijg daarvan het gevoel dat ik aan het werk ben.
Hebben jij en je vrouw ook kinderen?
Ja, we hebben beide een kind. Ik heb een meisje en mijn vrouw heeft een jongen. Mijn stiefzoon is inmiddels ook vrachtwagenchauffeur, ik heb hem een beetje die kant opgestuurd. We zitten hier in Tilburg en Breda natuurlijk in de logistieke hotspot.
We zijn van alles over je te weten gekomen Bert. Bedankt voor jouw tijd en misschien tot spreeks. Wanneer de nieuwe regels worden doorgevoerd en je een langere LZV wagen krijgt willen we daar natuurlijk graag meer over weten!
