Maak kennis met Barry » Van der Werff Logistics

Vacatures filteren

  • Regio's

  • Vakgebied

  • Dienstverband

Stel vacature alert in

Maak kennis met Barry

Maak kennis met Barry

Barry Kuijpers (47) | HR Medewerker bij Van der Werff Logistics
Werkt fulltime bij Van der Werff sinds 2006

Hi Barry,
Waaruit bestonden jouw jeugddromen?
Er bestond voor mij maar één optie: vrachtwagenchauffeur worden. 

Dat is duidelijke taal. Hoe kwam je daar zo bij?
Mijn pake (opa) was vroeger vrachtwagenchauffeur. Ik moet trouwens wel zeggen: Ik heb de beste man nooit gekend. Hij overleed toen ik acht maanden oud was. Mijn broer en neef zijn ook chauffeur geworden. Verder zitten er geen chauffeurs bij ons in de familie. 

Dat zijn er al een stuk meer dan in mijn familie Barry. Ben je meteen vanuit school de chauffeursopleiding gaan doen?
Ja dat klopt, ik heb de chauffeursopleiding gedaan. In 1993 heb ik mijn chauffeursdiploma gehaald. Vervolgens ben ik meteen aan de bak gegaan bij Van Dijk Foods, ook wel bekend onder de naam: Gouda’s Glorie. De meeste mensen zullen dit merk wel kennen, ik vervoerde voornamelijk boter; snacks; sauzen etcetera. Nadat ik er een jaar werkte werd het bedrijf overgenomen door Van der Velde. Ik ben toen ook ‘overgenomen’. Ook na de overname bestond het werk uit horecadistributie werk. 

Dus jij kwam in die tijd dagelijks bij allerlei leuke tentjes langs?
Ik had de route Schiermonnikoog. Op dit eiland had ik drieënvijftig klanten, zoals bijvoorbeeld: hotels, viszaken, snackbars, restaurants, bed & breakfasts en strandtenten. Noem het maar op! Ik reisde iedere dag (vijf dagen in de week) van het vasteland naar Schiermonnikoog met de boot. Dat was erg leuk werk! 

Zo drieënvijftig klanten! Daar zitten dus nogal wat horecagelegenheden. Dat zou je niet denken bij zo’n relatief klein eiland. Jij was zeker een van de weinigen die daar mocht rijden?
Klopt, het is inderdaad een autoluw eiland. Een mooie ervaring! Zomers had ik natuurlijk wel te maken met honderdduizenden fietsers die daar vertier zochten. 

Oei, fietsers moet je altijd voor oppassen! Heb je daarna nog veel andere werkgevers gehad voordat je overging naar Van der Werff?
Nee, dat valt wel mee. Na Van der Velde heb ik bij Portena gewerkt. Daar heb ik distributie gedaan van verwarmingsmateriaal en later algemene distributie. Daarna ben ik naar Van der Wal Transport gegaan. Daar heb ik een kleine drie jaar in het containerwerk gereden. En toen was Van der Werff aan de beurt. 

Vanwaar de overstap naar Van der Werff?
Vanwege de uitdaging in het werk! Bovendien kreeg Van der Werff er in die tijd een grote nieuwe klant bij. Als gevolg daarvan moesten er nieuwe chauffeurs aangenomen worden. Dat bood een mooie kans voor mij om over te stappen. Ik ben in maart 2006 gestart als chauffeur op een trekker-oplegger met meeneemheftruck. 

Je komt in het werk bij Van der Werff nooit op dezelfde plek. Dat leek me super die afwisseling. Bovendien leek het me ook hartstikke mooi om met de meeneemheftruck aan het werk te gaan. Dat was voor mij nieuw. Trouwens… toen ik hier kwam werken hadden we nog zogenoemde: “loop-apen”. Dat waren heftrucks waarin je zelf moest lopen, spierballen kweken dus! 

Inmiddels werk je als HR Medewerker en tussendoor ben je chauffeurscoach geweest. Hoe verliep dat proces?
In 2016 heb ik een nog nieuwe kraanauto toegewezen gekregen. Ook heb ik eerder aangegeven ambitie te hebben om een kantoorfunctie te bekleden in de toekomst. Door de groei die Van der Werff destijds al doormaakte was er behoefte aan uitbreiding van personeelszaken. In 2017 zijn we in gesprek gegaan over de functie chauffeurscoach. Ik werkte immers al als mentorchauffeur en had al ervaring in het coachen van collega’s. De stap naar chauffeurscoach was daardoor een logische vervolgstap.

Maar ik moet eerlijk zeggen: Het was voor mij wel even wennen! Ik ging van tien wielen onder de auto naar vijf wielen onder mijn bureaustoel. Ik kwam er vrijwel meteen achter dat ik nog veel te leren had. Ik ben nooit iemand geweest die zich interesseerde in computers en nu moest ik ‘ineens’ de computersystemen leren kennen. Dat was nieuw voor me.

Je hebt in totaal zo’n vier jaar als chauffeurscoach gewerkt en nu ben jij sindskort medewerker personeelszaken. Vanwaar deze overstap naar een nieuwe functie?
Van der Werff Logistics maakt nog steeds een groei door. Voor Mirjam Dijkstra (Hoofd P&O) werden de werkzaamheden voor haar alleen te veel. Doordat ik vanuit mijn functie als chauffeurscoach al diverse taken van Mirjam overnam en ik hier veel interesse in had zijn we deze mooie uitdaging aangegaan!

Wat zijn jouw taken momenteel?
We zitten op dit moment in de overgang van het verdelen van de werkzaamheden. Jesmer Breeuwsma (nieuwe chauffeurscoach) heeft de meeste taken van mij overgenomen. Het aannemen van chauffeurs en de code-95 nascholing deed ik al een tijd door de drukte op onze afdeling. Nu gaan we dit uitbreiden met alle werkzaamheden die betrekking hebben op chauffeurs en heftruckchauffeurs. Dus ik zit weer midden in een nieuw leerproces!

Wat houdt het regelen van de code-95 cursus precies in?
Code-95 zijn de nascholingspunten die beroepschauffeurs dienen te hebben. Chauffeurs dienen vijfendertig uur nascholing te hebben gehad in vijf jaar tijd. In principe doen chauffeurs dus ieder jaar één cursus. Die cursussen regel ik voor de noordelijke chauffeurs. Bonne van Kruijssen (capaciteit manager zuid) doet dit voor de zuidelijke chauffeurs.

Die Bonne is ook een echte duizendpoot he?
Ja, zij heeft eigenlijk een combi-functie van wat wij hier doen. Wat Mirjam, Jesmer en ik doen in het noorden doet Bonne in haar eentje in het zuiden. Bonne pakt de dingen in het zuiden super op! 

Je noemde al vrij veel taken. Kunnen de zij-instromers ook bij jou terecht?
Momenteel doen Mirjam en ik de zij-instromers nog samen, maar dat valt in de toekomst wel binnen mijn takenpakket.

Duidelijk, je werkzaamheden krijgen een andere invulling in de toekomst dus. Wat maakt het werken als HR medewerker zo interessant voor jou?
De gesprekken met (potentiële) chauffeurs en heftruckchauffeurs vind ik super leuk om te doen! Ik ontmoet verschillende soorten mensen en voer dagelijks mooie gesprekken. Het is ontzettend interessant om tijdens die gesprekken te ontdekken hoe mensen in het leven staan en wat ze zoeken voor de toekomst. 

Het contrast met mijn privéleven hierin is wel komisch! Thuis kan ik erg genieten van de rust en ruimte om me heen.

Heerlijk. Thuis heb je dus de mogelijkheid om lekker in alle rust bij te tanken. Op je privéleven
komen we straks nog even kort terug! Je geeft aan dat je geniet van de gesprekken die je voert op
het werk. Hoe bepaal je wie je wel en wie je niet uitnodigt voor een gesprek?
In de motivatie en CV kijk ik naar wat iemand in het verleden voor ervaring heeft opgedaan en waarom de persoon in kwestie voor Van der Werff wil gaan werken. Vooral de motivatie vind ik erg belangrijk!

Ook kijk ik altijd hoeveel werkgevers de sollicitant in het verleden gehad heeft. Al ken je natuurlijk op het moment dat je de brief en het CV leest de beweegredenen van diegene nog niet, dan is het dus hoog tijd voor een gesprek. Als de sollicitant mij nieuwsgierig heeft gemaakt bel ik voor een afspraak. Tijdens dat gesprek kan ik alvast kort uitvogelen wat de ander wil en zoekt. Soms kom je er op die manier dan al achter dat een gesprek geen nut heeft of juist wel!

En dan is het tijd voor het gesprek. Waar let jij op? Wat maakt iemand een “echte Van der Werff-er” volgens jou?
Tijdens het gesprek onderzoek ik altijd hoe degene is die tegenover me zit. Daarbij let ik op een stukje uitstraling en of hij/zij representatief is. Netjes in de kleding en fris zijn vind ik bijvoorbeeld van belang. Onze chauffeurs komen immers bij veel verschillende klanten over de vloer. Op een gegeven moment voel ik wel of geen klik. Natuurlijk vraag ik ook altijd wat de ander denkt te vinden bij Van der Werff, hier volgen vaak interessante gesprekken uit!

Volgens mij ben je een echte Van der Werff-er wanneer je het werk wat wij doen echt als een uitdaging ziet. Dus het werken met zendingen van afwijkende maten. Geen vast adressenwerk, maar juist verschillende locaties. Voor dit type werk dien je erg flexibel te zijn.

En stel je neemt iemand aan. Mag diegene dan meteen aan de slag?
Ik plan tussen het gesprek en het daadwerkelijk starten vaak een meerijdag in. Dan kan de chauffeur meteen ontdekken of het werk goed bij hem past en of hij/zij het leuk vindt. 

Je hebt in totaal vierentwintig jaar op de auto gezeten. Mis jij je werk als chauffeur nog wel eens?
Bij drukte neem ik gewoon weer plaats achter het stuur, dus ik hoef het nog niet helemaal te missen. Als het even kan rijd ik dan met de oude Scania 110 Super. Dat vind ik het pronkstuk van onze firma! Ik houd van de nostalgie van oude wagens. Deze Scania is volledig gerestaureerd. 

Rijd jij privé ook in zo’n nostalgische auto?
Mijn lievelingsauto is een Peugeot 205 GTI. Ik heb daar één van gehad en later heb ik ook de cabriolet versie gehad. Ik heb momenteel gewoon een Renault Clio, diesel. Ofwel: een burgerbakje. 

Na een drukke werkdag rijd jij dus naar huis in dat burgerbakje naar een mooie woonboerderij. Heb je eenmaal thuisgekomen ook nog kinderen of dieren die je moet verzorgen?
Haha: Onze buurman heeft zestig koeien en een hele lieve kat, dat vind ik meer dan genoeg. Die kat struint heerlijk bij ons om de deur.

Ik heb twee kinderen. Een jongen van vijftien en een meisje van negentien. Mijn dochter woont en werkt op Texel. Ze werkt als receptioniste op camping Kogerstrand. Mijn vriendin en ik wonen sinds zes jaar dus met zijn tweetjes samen in Wijnjewoude.

Je vertelde dat je thuis van de rust houdt. Wat vind je leuk om te doen op vrije dagen?
Ik mag erg graag wandelen. In onze vakanties gaan mijn vriendin en ik graag met onze caravan erop uit naar Oostenrijk. Dat vinden wij een prachtig land! Lekker wandelen en met de fietsen op pad. Buiten zijn, dat vinden wij heerlijk! Ik mag graag door de bergen heen zwerven. Zet mij maar bovenop de kam van een berg: heerlijk lekker rustig.

Dat klinkt niet verkeerd. Je besteedt je vrije tijd graag met je vriendin. Hoe zou zij jou omschrijven denk je?
Dat is lastig om zelf te zeggen. Dat zou je eigenlijk aan haar moeten vragen. Maar als ik moet gokken denk ik: “Als een harde werker, die voor anderen altijd klaar staat.”

Dat is ongetwijfeld een goede gok. Bedankt voor jouw tijd Barry! 

Wil je ons beter leren kennen?

Neem contact op met de afdeling HR voor al je vragen over werken bij Van der Werff of een specifieke vacature. Onze medewerkers zitten voor je klaar!

Regio Noord
Barry Kuijpers
Regio Zuid
Bonne van Kruijssen
Ontwikkeld door Convident