De eerste volledig elektrische 4-weg meeneemheftruck is een feit » Van der Werff Logistics

Vacatures filteren

  • Regio's

  • Vakgebied

  • Dienstverband

Stel vacature alert in

De eerste volledig elektrische 4-weg meeneemheftruck is een feit

De eerste volledig elektrische 4-weg meeneemheftruck is een feit

Van der Werff Logistics is marktleider binnen de Benelux markt ten aanzien van het uitvoeren van transport met meeneemheftrucks. Met ons gespecialiseerd materieel bedienen we als netwerkvervoerder onze opdrachtgevers met service en kwaliteit waarbij we een zeer hoge beladingsgraad realiseren. In dit verhaal vertelt mede-eigenaar Theo van der Werff wat deze elektrische 4-weg meeneemheftruck zoveel aantrekkelijker maakt dan de dieselvariant.

Onlangs introduceerde onze partner HIAB de eerste volledig elektrische 4-weg meeneemheftruck, namelijk: De MOFFETT eSerie NX. Aangezien ik lang gewacht had op deze ontwikkeling twijfelde ik geen moment en kocht meteen twintig stuks. Als er in ons werk íets is waar we eenvoudig een Co2 besparing kunnen realiseren, dan is het wel de meeneemheftruck. Begin 2022 wordt de bestelling geleverd, hier kijken we naar uit.

De functie van de meeneemheftruck is met de jaren veranderd. Ooit dienden deze machines puur om de lading naast de wagen te zetten. Maar de bereikbaarheid in de stad is veel minder geworden en nieuwbouwprojecten zijn ook zelden meer makkelijk toegankelijk. De meeneemheftruck legt steeds vaker ‘the last mile’ af, het laatste stukje naar de eindklant. Eigenschappen als wendbaarheid, veiligheid en comfort zijn met deze ontwikkelingen telkens belangrijker geworden.

Ook de geluidsreductie die de elektrische aandrijving met zich meebrengt was bij deze bestelling van doorslaggevend belang. We hadden al een aantal jaren de wens voor elektrische meeneemheftruck, omdat aan de dieselvariant flinke nadelen kleven. Die machines maken veel lawaai, wat onprettig is maar ook onveilig kan zijn voor onze medewerkers. Daarbij stoten ze natuurlijk fijnstof uit. We zaten dus echt op de lancering van deze elektrische meeneemheftrucks te wachten!

Minder lawaai, geen uitstoot en een uitstekende wendbaarheid zijn voordelen die ik al had voorzien. De MOFFETT eSerie brengt naast deze voorziene voordelen nog andere nieuwetoevoegingen met zich mee zoals een ingebouwde lastmonitor en een online connectie. Ik zie deze extra opties als onvoorziene cadeautjes. Waar er een gering risico bestond dat de machine voorover kon kantelen bij het plaatsen van zwaardere lengte last achter de wielpoten, neemt de lastmonitor dit risico weg. Dankzij de monitor slaat de elektrische meeneemheftruck straks in de beveiligingsstand als dit punt wordt bereikt.

Twintig meeneemheftrucks is een flinke order, ook voor ons. We hebben inmiddels zo’n honderdveertig meeneemheftrucks in gebruik. De laatste keren bestelden we kleinere aantallen omdat we wisten dat de elektrische MOFFETT eraan kwam. Ons bedrijf groeit hard, het zou best eens zo kunnen zijn dat we vanaf nu nooit meer een nieuwe diesel meeneemheftruck hoeven te kopen en stap voor stap over kunnen op elektrisch. Dat de investering groter is dan bij niet-elektrische meeneemheftrucks nemen we op de koop toe. Het voelt niet goed om anno 2021 nog een grote bestelling dieselmotoren te plaatsen, terwijl er een meer dan volwaardig alternatief is ontwikkeld. We gaan er bovendien vanuit dat we de komende jaren een deel van de investering terugverdienen door te besparen op onderhoudskosten.

Over zaken als onderhoud en innovatie hebben wij als bedrijf al jaren intensief contact met HIAB. Wij hebben de praktijkkennis en kunnen van daaruit meedenken in bijvoorbeeld het reduceren van onderhoudskosten. Ons contact is sowieso heel goed. We hadden deze bestelling nooit in een keer geplaatst als we niet heel veel vertrouwen hadden in onze partner.

Verduurzaming speelt een grote rol in onze keuze om over te gaan op elektrisch. De transportsector is niet de makkelijkste om in te verduurzamen, maar we zijn goed op weg. Onze vrachtwagens leggen nu nog te lange afstanden af om elektrisch te kunnen rijden in combinatie met de aanwezige landelijke laadstations, maar we houden ook de ontwikkelingen rondom waterstof goed in de gaten. Voor nu ben ik blij dat we in elk geval de meeneemheftrucks kunnen vergroenen. Ik vind het ook van belang om dit naar onze klanten uit te stralen.

Zodra we de meeneemheftrucks binnen hebben horen jullie meer

 

Wil je ons beter leren kennen?

Neem contact op met de afdeling HR voor al je vragen over werken bij Van der Werff of een specifieke vacature. Onze medewerkers zitten voor je klaar!

Regio Noord
Barry Kuijpers
Regio Zuid
Bonne van Kruijssen
Ontwikkeld door Convident