Vandaag, vrijdag 17 februari, is de dag dat Bonne van der Bij zijn laatste werkdag heeft bij Van der Werff Logistics. Een speciaal moment na bijna 34 jaar trouwe dienst. We vonden het dan ook leuk om Bonne te spreken over zijn tijd bij Van der Werff!
Bonne, woonachtig in Langezwaag, startte in 1980 met werken in het wegenonderhoud bij het toenmalige IBA (nu PreZero). En dat waren lange dagen! Overdag werkte Bonne voor de gemeente als straatveger en in de nacht ging het werk verder als wegenbouwer. Zwaar werk gecombineerd met weinig slaap. Het is wat Bonne jarenlang heeft gedaan. Op zoek naar een nieuwe uitdaging kwam hij de vacature voor chauffeur bij Van der Werff in Reduzum tegen. En toeval of niet, in de dagen tijdens de sollicitatie moest hij ook de straat vegen op het adres waar Jouke van der Werff woonachtig was. En zo ging het balletje rollen. Ze raakten in gesprek en op 17 april 1989 begon Bonne als chauffeur bij Van der Werff.
De jaren bij Van der Werff
En dat was best even wennen. Ineens veel nachten achter elkaar van huis, wat voor seizoen het ook was. Maar het werk beviel hem goed! Vooral de lange ritten naar de verdere oorden als Parijs vond Bonne prachtig om te doen. Een aantal dagen weg, lossen en dan weer terugkeren. Als we Bonne mogen geloven waren dit ook zijn mooiste werkjaren bij Van der Werff. Hij genoot van zijn tijd in Reduzum. ‘Het werken in Reduzum was erg gemoedelijk. We hadden een klein team en het werk was uitdagend en ruig’ geeft hij aan.
‘Het mooiste aan die tijd vond ik dat de technologie nog niet zo aanwezig was zoals het nu is. Bij elke rit ging je weg en zagen ze op kantoor wel weer wanneer je terug kwam. Tijdens het rijden wist dus niemand waar je was en dat vond ik heerlijk werken. Bonne vergeleek het met het rijden van zijn eerste (en de laatste in Nederland) Elfstedentocht. ‘Je ging weg en niemand wist waar je was. Samen met je mede schaatsers was je alleen op pad. Het rijden in een vrachtwagen was in die periode een heel verschil met nu. Tegenwoordig weet de klant precies hoe laat de zending wordt verwacht en daar moet je dan ook goed rekening mee houden’.
Bonne is begonnen op de Scania en ontving daarna de eerste DAF 95 die Van der Werff heeft aangeschaft. Inmiddels heeft hij elk type transport of auto wel gereden. De mooiste vond hij toch wel de truck met aanhangwagen en kraan. ‘Een prachtige auto waar niet iedereen mee om kon gaan en dus altijd wel uitdagend was’. Onderhand rijdt hij tot vandaag al 15 jaar op de megatruck wat hem nog steeds prima bevalt.
Hij heeft in die 34 jaren al veel meegemaakt. ‘De verhuizing van Reduzum naar Heerenveen is natuurlijk bijzonder en een noodzakelijke maar hele goede zet geweest’. Ook de wisselingen van de wacht is iets wat hem bijblijft. Hij vindt het prachtig dat een jonge Theo vroeger met hem meeging op de auto naar Limburg en nu is uitgegroeid tot directeur van de organisatie. Bonne is vooral trots op wat ze in die jaren bij Van der Werff hebben neergezet en hij hier aan bij heeft mogen dragen. ‘Met Jouke had ik een prachtige band maar ik heb ook heel veel respect voor Theo en Arjen, hoe ze het bedrijf de afgelopen jaren hebben neergezet en hoe ze er nu mee doorgaan’.
De mooiste rit
Als we Bonne vragen naar zijn allermooiste rit dan is dat met stipt de rit naar Nottingham in Engeland. ‘Voor Blijenberg uit Almere moesten we een vracht naar Nottingham brengen. En deze rit was echt een ervaring. Vanaf Hoek van Holland met de boot naar Cambridge en dan door naar het Noorden. Een ander land, de boot, het links rijden. Ik heb veel ritten meegemaakt maar dit was voor mij persoonlijk echt uitzonderlijk’.
En nu dus met pensioen. Geen ritten meer maar tijd voor andere dingen. Maar vervelen zal Bonne zich zeker niet. ‘Nu heb ik tijd om eindelijk weer eens thuis in het hok te kijken. Er is genoeg houtwerk wat nog gemaakt moet worden en ik kan nu na lange tijd verder met het reviseren van mijn oude motorfiets’.
Ook is Bonne druk bezig met het organiseren van ‘de 8 van Langezwaag’. Dit is een loopevenement in Langezwaag die binnenkort van start gaat. Bonne zit inmiddels al 22 jaar in de organisatie en ook de komende tijd zal hij hier druk mee bezig zijn. Hij vindt het leuk om maatschappelijk betrokken te blijven. En of we hem bij Van der Werff zullen missen is volgens hem niet het geval. ‘Binnenkort is er nog een schaatsclinic waar ik mij voor heb opgegeven! Ik heb een passie voor schaatsen en doe dit erg graag. Ook heb ik in de afgelopen jaren meegeholpen bij het oprichten van de Motorgroep Van der Werff. Het is een leuke tocht voor alle collega’s bij Van der Werff die beschikken over een motorfiets. We hebben inmiddels 3 routes gedaan maar door Corona kon dat afgelopen jaren niet meer. Ik hoop dat we het dit jaar weer opnieuw kunnen organiseren en dat collega’s van vroeger dan ook uitgenodigd zijn’ sluit hij met een knipoog af.